DYREKTOR PRZEDSZKOLA:
mgr Ilona Grolik
STATUS PRAWNY:
Jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego Miasta i Gminy Zdzieszowice.
NAZWA I TYP PRZEDSZKOLA:
Placówka nosi nazwę: Publiczne Przedszkole Nr 5 „ Tęczowa Piątka”.
Jest placówką wychowania przedszkolnego zorganizowaną na podstawie
zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy w Zdzieszowicach .
Przedszkole posiada numer statystyczny Regon : 580 530 524
oraz numer identyfikacji podatkowej NIP : 749 17 83 505 .
Organem prowadzącym jest Urząd Miejski w Zdzieszowicach.
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Opolski Kurator Oświaty.
Przedszkole działa na podstawie przepisów:
Przedszkole posiada nazwę oraz logo.
Publiczne Przedszkole Nr 5 „ Tęczowa Piątka” w Zdzieszowicach jest placówką publiczną ogólnodostępną:
Publiczne Przedszkole Nr 5 w Zdzieszowicach zlokalizowane jest obok osiedla "Akacjowa" przy ulicy Zielonej 19.
Od 01 czerwca 2017 r. nasze przedszkole nazywa się "TĘCZOWA PIATKA".
W tym dniu odbyła się uroczystość nadania imienia naszej placówce, połączona z Festynem Rodzinnym z okazji Dnia Dziecka. Po części oficjalnej i odsłonięciu tablicy z logo przedszkola nastąpił Festiwal zabawy na podwórku przedszkolnym z licznymi atrakcjami dla dzieci.
Budynek przedszkola jest typowy dla placówek utworzonych w latach 70 - tych.
Na parterze znajduje się:
Na pierwszym piętrze mieszczą się:
Przedszkole posiada ogród z placem zabaw, który wyposażony jest w drewniane, ekologiczne urządzenia ogrodowe, piaskownice, ścianke wspinaczkową i altankę do zajęć dydaktycznych na powietrzu.
Organem prowadzącym jest Urząd Gminy w Zdzieszowicach, a nadzór pedagogiczny sprawuje Opolski Kurator Oświaty.
Przedszkole jest placówką publiczną i prowadzi działalność wychowawczo - dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego.
Placówka nasza wobec rodziców pełni rolę wspomagającą i integrującą działania wychowawcze, dostarczamy wiedzy pedagogicznej i uwrażliwiamy się na potrzeby i możliwości dziecka.
Pracujemy według najnowszych koncepcji pedagogicznych propagujących twórczą i aktywną postawę dzieci.
W przedszkolu prowadzone są:
Dzieci uczestniczą w konkursach i olimpiadach organizowanych dla przedszkolaków na terenie gminy. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami oraz innymi placówkami przedszkolnymi z gminy Zdzieszowice, a także przedszkolami zaprzyjaźnionymi. Współpracujemy też z lokalnymi instytucjami odwiedzając je, zapraszając ich przedstawicieli do przedszkola na spotkania z dziećmi i uroczystości.
Są to takie instytucje jak: Komisariat Policji, Straż pożarna, Ratownictwo medyczne, MGOKiS w Zdzieszowicach, Szkoły podstawowe i Zespół Szkół , Domy Dziennego Pobytu "Stokrotka" i "Jarzębinka", Urząd pocztowy, zakłady usługowe i sklepy. Organizujemy liczne uroczystości dla dzieci i rodziców według harmonogramu uroczystości przedszkolnych planowanych corocznie.
Przedszkole dba o rozwój kulturalny dzieci - organizujemy wyjazdy do Teatru Lalki i Aktora w Opolu oraz wyjścia do kina na ciekawe seanse filmowe dla dzieci oraz spektakle teatralno - muzyczne. Zapraszamy też grupy teatralne i artystyczne do przedszkola umożliwiając dzieciom jeszcze bliższy kontakt ze sztuką teatralną, pokazami iluzjonistycznymi, koncertami muzycznymi. Poznanie pracy przedszkola "od podszewki " sprzyja dostrzeżeniu troski pracowników przedszkola o wychowanków i ułatwia możliwość wspólnego działania na rzecz dziecka.
Nauczyciele wychowawcy prowadzący zajęcia i opiekujący się grupami posiadają pełne kwalifikacje do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz dodatkowe kwalifikacje do prowadzenia zajęć specjalistycznych. Nieustannie też udoskanalają swoją wiedzę i umiejętnści uczestnicząc w licznych szkoleniach, warsztatach i konferencjach. Dzięki temu tworzą swoje własne programy, projekty edukacyjne i prowadzą zajęcia dodatkowe.
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Zdzieszowicach zasługuje na miano przedszkola rodzinnego, gdyż idea współpracy z rodzicami jest tu realizowana na wysokim poziomie, przynosząc liczne korzyści nauczycielom, rodzicom, a szczególnie dzieciom. Rodzice chętnie uczstniczą w życiu przedszkola, współorganizują uroczystości, pomagają w przygotowaniach dzieci do konkursów i przeglądów, biorą udział w konkursach wewnętrznych typu rodzic - dziecko, przygotowują fanty na kiermasze świąteczne, pomagają w zdobyciu dodatkowych środków na rzecz dzieci i przedszkola.
Placówka czynna jest od poniedziałku do piątku od 5:30 do 16:00
Koncepcja pracy Publicznego Przedszkola nr 5 w Zdzieszowicach
Oparta na programie ogólnopolskim
„Optymistyczne przedszkole”
Autorstwa Ireny Dzierzgowskiej i Mirelli Nawrot
W naszym przedszkolu od kilku lat realizowana jest koncepcja pracy przedszkola oparta na ogólnopolskim programie:
„Optymistyczne Przedszkole”, którego autorkami są Irena Dzierzgowska i Mirela Nawrot. Szczególnym elementem koncepcji pracy przedszkola opartej na wymienionym programie jest rozwijanie inteligencji wielorakich naszych wychowanków, na podstawie teorii Howarda Gardnera (psychologa Harvard University). W literaturze psychologicznej pojęcie „inteligencji” najczęściej definiowane jest jako zdolność rozumienia, kojarzenia, bystrość w znajdowaniu rozwiązań określonych problemów. Tymczasem Howard Gardner w 1984 r. zaprzeczył, jakoby istniała jedna, ogólna zdolność umysłowa człowieka, która sprawia, że określa się go „człowiekiem inteligentnym”. Na podstawie wieloletnich badań stwierdził, że każdy mózg człowieka ma specyficzną „mapę” talentów, z którą przychodzimy na świat.
Wyposażenie genetyczne to „kapitał początkowy” każdego nowo narodzonego dziecka. Od środowiska, w jakim dziecko wzrasta, zależy rozwój lub zahamowanie naturalnych, wrodzonych predyspozycji. Zatem od nas – dorosłych, rodziców i nauczycieli – w dużym stopniu zależy, które talenty rozkwitną, a które – być może – nigdy się nie ujawnią.
Howard Gardner ogłosił teorię 8 typów inteligencji, których ośrodki są zlokalizowane w różnych częściach naszego mózgu: inteligencję werbalną (językową), logiczno matematyczną, muzyczną, wizualno-przestrzenną, kinestetyczną (ruchową), przyrodniczą, interpersonalną (społeczną), intrapersonalną (osobistą).
Chcąc pożytecznie wykorzystać „teorię inteligencji wielorakich”, należy pamiętać o kilku zasadach.
1.Każde dziecko jest inne. Posiada niepowtarzalną „mapę inteligencji”. Ma swoje mocne i słabe strony.
2.Wszystkie rodzaje inteligencji są równie cenne.
3.Każdy rodzaj inteligencji można i trzeba rozwijać.
Przedszkole musi być miejscem tak zorganizowanym, aby istniała możliwość wyboru różnorodnej aktywności przez dziecko. Przedszkolak, który ma możliwość decydowania o tym, w jaki sposób chce się bawić, ujawni swoje zainteresowania, upodobania. Swoboda wyboru umożliwia diagnozę inteligencji każdego dziecka, a ta pozwala nauczycielom nie tylko na określenie potencjału dziecka, ale także na kreowanie warunków i dobór sposobów jego rozwijania. W tym procesie ważną rolę odgrywa również rodzina, która pomaga nauczycielowi diagnozować potencjał dziecka i uczestniczy w działaniach przedszkola, ukierunkowanych na rozwój inteligencji wielorakich dzieci.
Taka też jest idea wiodąca koncepcji pracy pedagogicznej Przedszkola Publicznego nr 5 "TĘCZOWA PIĄTKA" w Zdzieszowicach.
Cele koncepcji pracy przedszkola:
WIZJA PRZEDSZKOLA
DZIECKO W NASZYM PRZEDSZKOLU JEST:
MISJA PRZEDSZKOLA
W naszym przedszkolu: